2012. augusztus 5.

a nagy sublót átalakítás...

...avagy régiből régiest


felújított sublót fa díszítőelemmel

Lassan fél éve írom a Sublót blogot, úgyhogy igazán eljött az ideje, hogy sort kerítsek a névadóm felújítására, mely régóta foglalja a műhelyem háromnegyed részét. A szuper állapotban lévő sublótot még a Vaterán vettem 3000 ft-ért, és bemutatkozó alkotásomnak szántam a blogon. Hát, legalább elkészültem vele, ugye...:)

utána

előtte

Megdöbbentő amúgy, hogy ismerőseim megdöbbentően nagy százalékának fogalma se volt róla, hogy mit is jelent a blogom neve, anyukám viszont helyreigazított, hogy sublód az, nem sublót. Ennyi talány után jöjjön egy kis magyarázat a Magyar Néprajzi Lexikonból:

sublót

tárolóbútor, alacsony fiókos szekrény. Tájnyelvi változatai: fiókos kaszten, kaszli, kaszni, komód, sublat, suplód. – Elődje Angliában a 16. században jelent meg, s u. ott a 17. sz. második felében tűnt fel a parasztházakban. É- és Közép-Európa parasztságánál a 18. sz.-tól terjedt el, a hagyományoknak megfelelően főleg festéssel díszítve. Hagyományos helye a szoba főhelyén, a tükör alatt található.


Most, hogy így kiokosodtunk, következzen a szekrény átalakítása, lépésről lépésre.

Eredeti elképzelésem szerint antikoltam volna, ezért kapott egy okker festékréteget alapnak a bútor, azonban a végső csiszolás előtt annyira megtetszett az eredmény, hogy giccsnek éreztem bármi továbbvitelt. így persze felesleges volt az okker festés, helyette mehetett volna sima fehér alapozó, meg kevesebb réteg  fedőfesték. 

Az egész szekrényt jól átcsiszoltam. A fiókokat kivettem, a bútorgombok eredetileg is ki voltak szedve. A farátét díszeket középre mérve faragasztóval felragasztottam.







A gombok helyén keletkezett lyukakat fatapasszal kihúztam, 
úgy, hogy a kitt jócskán kipúposodjon (így száradás után tökéletesen szintbe lehetett csiszolni, semmi nyoma nem maradt a lyukaknak.)







Ekkor jött az utóbb feleslegesnek bizonyult okker zománcfesték réteg.
Száradás után finoman átcsiszoltam a bútor darabjait.








Majd következett a fedőszín, ez fehér zománcfesték és kevés okker keveréke lett, úgy, hogy elefántcsont árnyalatot kapjak. A sötét alapozás miatt háromszor is átfestettem vele a sublótot. 
Az egész bútorra kb. 1 doboznak (7.5 dl) megfelelő festék fogyott el.






Ezután subler és vonalzók segítségével kimértem a barkácsboltól beszerzett fogantyúk helyét.






Majd csavarokkal rögzítettem őket a fiók előlapjára.













A kulcslyuk fedőket is lecseréltem az új fogantyúkhoz inkább illőkre,
szögekkel rögzítve.







Az ilyen fabútoroknál vigyázni kell arra, hogy ahol a fiók bútorvázzal érintkezik, a csúszófelület vagy ne legyen lefestve, vagy legyen jól megcsiszolva, mert megszorulhat. Mivel ez egy szép, tiszta fa szekrény, én le se festettem belül. Be kell valljam, azért az egyik fiókon kipróbáltam az antikolást csiszolópapírral, és bár elég látványos lett, mégis túl soknak éreztem, úgyhogy végül visszafestettem.
 íme a végeredmény:




fa díszítőelemek és vasfogantyúk

a kulcslyuk fedőit is lecserlétem



tetszik a családnak is

refurbished vintage commode



Most mondja valaki, hogy nem éri meg otthon barkácsolni...



7 megjegyzés:

  1. Megjövünk nyaralásból, és ez a látvány fogad! Gyönyörű! Irány vele a tisztaszobába a tükör elé :). Jó, hogy nem antikoltad. Jobban szeretem a nem "művi" dolgokat. Ennek ellenére tudnak azért azokból is tetszetősek lenni, mint pl. a kék sublótod. Tényleg szuper lett, ügyes vagy mint mindig!

    VálaszTörlés
  2. Hű, velkámbek! Sztem is jó, amúgy is könnyen elcsúszom a giccs felé, látok olyan giccstárgyakat, amik még a szívemet is megdobogtatják, szóval résen kell lennem :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Valószínűleg az a giccs, ami neked tetszik, az nekem is :))

      Törlés
  3. Remélem nincsenek ellenedre a blogos díjak, mert szeretnék Néked egyet átadni! A következő helyszínen átvehető:
    http://kucorg.blogspot.hu/2012/08/kaptam-egy-dijat.html

    VálaszTörlés
  4. Szia!

    Nagyon szép lett az eredmény, két kérdésem lenne, mert én is szeretnék majd valami hasonlót csinálni a jövőben:
    1. hányas papírral csiszoltad át és mennyire erősen? Csak annyira, hogy lejöjjön a lakk?
    2. utána milyen zománccal festetted át? Nem is kellett semmilyen alapozófesték?

    Köszi,
    Orsi

    VálaszTörlés
  5. Szia Orsi,

    köszi:)

    1. Ha jól emlékszem, 200-as volt. Kevés politúr volt a tökéletesen ép bútoron, ezért egy "nem karistoló", közepesen finom papírt választottam, csak annyira, hogy lejöjjön a politúrozás róla. Látni fogod, akkor jó, ha a világos, matt fafelszín bukkan elő. Géppel ez nagyon gyorsan megy.

    2. Trinát volt, ha jól emlékszem, vagy valamelyik olcsó. Ennél az árnyalatnál tökmindegy melyik márka. Alapozást nem tettem rá, mert antikolni akartam, az alapozást helyettesítette az okker réteg. Utóbb nem antikoltam, ezért ez tök felesleges volt, ill. annyiból nem, hogy alapozásként működött. Szóval ha pont iyet fogsz készíteni, akkor alapozz fehérrel alapozófestékkel (pl. Trinát). Fontos! Mindenből matt verziót vegyél. Mert ha kevered a vajszínt sok matt fehérből és egész kevés fényes okkerből, akkor is holtziher, hogy az egész nagyon fényes lesz.

    Remélem megválaszoltam a kérdéseid, remélem beszámolsz majd a tapasztalataidról, nagyon érdekelne :)
    üdv, Laura

    VálaszTörlés
  6. Nagyon szép komód! Ezekeet a fa díszítőelemeket hol lehet beszerezni? Köszönöm Ágnes

    VálaszTörlés